تاريخ : جمعه 20 دی 1391برچسب:, | 1:30 بعد از ظهر | نویسنده : سیدمحمد موسوی |
تاريخ : پنج شنبه 7 دی 1391برچسب:, | 10:42 بعد از ظهر | نویسنده : سیدمحمد موسوی |
تاريخ : چهار شنبه 29 آذر 1391برچسب:, | 4:8 بعد از ظهر | نویسنده : سیدمحمد موسوی |
ادامه مطلب مورد نظر رمز دارد.
لطفا رمز عبور مربوط به مطلب را وارد کرده ، دکمه تایید را کلیک کنید.


ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 3 آذر 1391برچسب:, | 2:28 بعد از ظهر | نویسنده : سیدمحمد موسوی |

نوشته شده توسط دبیر زیست شناسی شهرستان خوی استان آذربایجان غربی آقای اسمعیل خادمی



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1391برچسب:, | 4:40 بعد از ظهر | نویسنده : سیدمحمد موسوی |

 

 

 

نكات مهم بهترزيستن:

1- با صميميت دست بده                                                              2- درچشم ديگران نگاه كن

3-از عبارت متشكرم زياد استفاده كن.                                             4- ازعبارت خواهش مي كنم زياد استفاده كن.

5-كتاب هاي خوب را بخر حتي اگر نخواني                                      5- خودرا وديگران راببخش

7- ازنخ دندان استفاده كن                                                             8- درمبارزه ضربه اول رابزن،محكم هم بزن.

9- بعضي وقت ها به ديگران ياد بده                                               10- گاهي اوقات ازديگران ياد بگير

11- زياد عكس بگير                                                                  12- رازنگهدار باش

13- بامردم همانگونه رفتاركن كه دوست داري باتورفتاركنند               14-هرگز تسليم مشو،هرروز معجزه اي تازه اتفاق مي افتد

15-بي درنگ براي ديگران يادداشت تشكر بفرست                           16- شادي هارا به فردا نينداز

17- نگذار بداخلاق شوي                                                              18- رأي بده

19-ديگران را ملامت نكن،مسئوليتهاي زنگيت راخودت بپذير            20- حداكثراستفاده را از شرايط بد بكن

21-خواستارتعالي باش وبهايش را بپرداز                                           22- شجاع باش

23- اشتباهت رابپذير                                                                    24- سلامت را دست كم نگير

25- فراموش نكن كه در كاروروابط خانوادگي،اعتماد مهمترين چيز است.            26- تايپ كردن رايادبگير

27- عادت كن چنان درحق كسانخوبي كني،كه هرگزنفمندتوبودي        28- قانون اساسي كشورت رابخوان

29- به افكاربزرگ فكركن،اماازشادي هاي كوچك لذت ببر                30- خواندن گزارش هاي مالي را يادبگير

31- روزي سي دقيقه سريع پياده روي كن                                         32- فراوان لبخندبزن،هزينه اي نداردوارزشش قابل تصور نيست

33- هرگزتقلب نكن                                                                    34- هرگزبه مقدسات كسي اهانت نكن

35- يك سال وقت بگذاروكتاب مقدست را آيه به آيه بخوان                36- گوش كردن را يادبگير.فرصت ها گاه باصداي بسيار آهسته درمزنند.

37- نام مردم رابه خاطر بسپار.                                                        38-نام پايتخت كشورها رايادبگير

39- ساعتت را5دقيقه جلوتر تنظيم كن                                             40- هرگز اميدرا ازكسي سلب نكن،شايداين تنها چيزي باشدكه دارد.

41- دندان هاي كدررا سفيدكن                                                      42- هنگام بازي بابچه ها بگذارآن ها برنده باشند

43- هنگام صرف شام تلويزيون راخاموش كن                                   44- موسيقي يادبگير

45- بايك وكيل،حسابدارولوله كش كاركشته دوست شو                      46-هنگام خواندن سرودهاي ملي بااحترام بايست ودستت راروي قلبت بگذار

47-ازكمربند ايمني استفاده كن                                                       48- درجهت تعالي تلاش كن،نه كمال

49- دعاكن امانه براي به دست آوردن اشياءبلكه بدست براي آوردن عقل وشجاعت 50- سختگير،امارقيق القلب باش

51-ميزكارومحيط كارت راتميز نگه دار                                           52- وقت شناس باش وروي وقت شناسي ديگران پافشاري كن

53- شرافتمند باش                                                                        54- تميز وآراسته باش

55- ازافرادمنفي دوري كن                                                            56- براي دفاع ازانتقادي كه به تومي شودوقت تلف نكن

57- بيش ازحدلازم مهربان باش                                                       58- يادت نرودكه بالاترين نيازعاطفي هركس موردتحسين واقع شدن است.

59- هرگز ازبه دست آوردن آنچه حقيقتاً مي خواهي نااميدنشو.كسي كه آرزوهاي بزرگ دارد،بسيارقوي ترازكسي است كه فقط واقعيت هارا در دست دارد.                                                                                        60- به ديگران فرصتي دوباره بده ، امانه سه باره

61-چيزهاي كم اهميت را تشخيص بده وسپس آنهاراناديده بگير             62- هرگزدرهنگام خشم، دست به عمل نزن

63- بگذار ديگرا بفهمنددرچه موردايستادگي ميكنيودرچه موردايستادگي نخواهي كرد 64- پيش ازيافتن شغل تازه، ازشغلت استعفا نكن

65-به طرزارضانشدني اي كنجكاو باش،ازكلمه(چرا؟)زياداستفاده كن.       66- مردم رابه قدرقلبشان اندازه بگير،نه به قدرحساب بانكي شان

67- مثل مثبت ترين وپرشورترين كسي شو كه مي شناسي                    68- شيركم چرب بنوش

69- گوشت قرمزكم بخور                                                              70- زبان انگليسي را يادبگير،تاچندسال ديگرهمه انگليسي حرف خواهندزد.

                                                                   



تاريخ : پنج شنبه 21 آبان 1391برچسب:نکات مهم زیستن, | 4:15 بعد از ظهر | نویسنده : سیدمحمد موسوی |

 

 

علم نانو و علوم مرتبط با آن جدید نیستند چرا که صدها سال است که شیمیدانان از تکنيک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هايي علم نانو در کار خود استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند که بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شباهت به تنکنيک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های امروزی نانو نيست. پنجره های رنگارنگ کلیساهای قرون وسطی، شمشیرهای یافت شده در حفاری های سرزمین های مسلمان همگی گویای این مطلب هستند که بشر مدت هاست که از برخی شگردهای این فناوری در بهینه کردن فرایندها و ساخت باکیفیت تر اشیاء بهره می برده است اما تنها به دلیل پیشرفت کم فناوری و نبود امکانات امروزی مانند میکروسکوپ نیروی اتمی، میکروسکوپ تونلی پیمایشی و غیره نتوانسته حوزه مشخصی برای این فناوری تعیین کند.
اولین بار ریچارد فیمن در سال 1959 طی سخنرانی خود با بیان امکان به راه اندازی فرایندی برای دستکاری اتمها و مولکولها با استفاده از ابزارهای دقیق سبب شده تا افکار به سمت توسعه چنین امکانی متمایل شوند. در سال 1974، پروفسور نوریو تانیگوشی، مدرس دانشگاه علوم توکیو، نخستین بار واژه "فناوری نانو" را بکار گرفت. او در مقاله ای با نام "مفهوم اساسی فناوری نانو" اشاره می کند که فناوری نانو اساسا مجموعه ای از فرایندهای تفکیک، ادغام و تشکیل مواد در حد یک اتم یا یک مولکول است. در دهه 1980 ایده یاین تعریف به طور وسیع تر توسط دکتر درکسلر (نویسنده کتاب های موتور خلقت) مورد بررسی قرار گرفت.
فناوری نانو و نانوعلوم در اوایل دهه 1980 با تولد علم کلاستر و اختراع میکروسکوپ تونل زنی پیمایشی آغاز به کار کرد. این توسعه سبب کشف فلورین در سال 1986 و نانولوله های کربنی در مدت چند سال بعد شد.
تحول دیگر این فناوری مربوط به ساخت نانوبلورای نیمه هادی بود که منجر به افزایش شدید تعداد نانوذرات اکسید فلزی نقاط کوانتوم گردید. میکروسکوپ نیروی اتمی 5 سال بعد از میکروسکوپ تونل زنی پیمایشی اختراع شد تا با کمک آن بتوان اتمها را بررسی کرد.
فناوری نانو یک زمینه بین رشته ای است که در محدوده علوم کاربردی مختلفی نظیر فیزیک، مواد، الکترونیک و غیره وارد شده است. فناوری نانو خود به تنهایی علم نیست بلکه با استفاده از آن می توان به کاربردی کردن علوم مختلف کمک کرد. فناوری نانو به سه صورت تعریف می شود:
1-
فناوری نانو محدوده تحقیقات و مطالعه مواد و خصوصیات آنها در محدوده 1- 100 نانومتر را در بر می گیرد.
2-
با کمک فناوری نانو ساختارهای نانویی می توان خلق کرد که خصوصیات آنها با ساختارهای ماکروسکوپی همان مواد متفاوت است.
3-
با کمک فناوری نانو می توان در اتمها از طریق کنترل خصوصیات تغییراتی ایجاد کرد.
زمانی که مواد در مقیاس نانو مطالعه و بررسی می شوند واکنش های و رفتار اتمها در مقایسه با حالتی که مطالعه در سطح مولکولی انجام می شوند کاملا متفاوت است چرا که در این قلمرو خصوصیات فیزیکی مواد تغییر می کند این درست مانند این است که در توپی را در محفظه ای بیندازید و توپی دیگری را از آن محفظه بیرون آورید. تفاوت در قلمرو نانو به اندازه ای است که حتی رنگ، نقطه ذوب، خصوصیات شیمیایی و غیره مواد در خارج از این محدوده کاملا متفاوت است.
در فناوری نانو برای ساخت دو روش در نظر گرفته می شود: روش ساخت پایین به بالا و روش ساخت بالا به پایین. در روش ساخت پایین به بالا، وسایل و مواد از سطح مولکولی بر اساس اصول شیمی مولکولی ساخته می شوند درست مانند یک دیوار که از روی هم گذاشتن آجر به آجر ساخته می شود.
در روش ساخت بالا به پایین، اشیاء نانویی بدون کنترل اتمی در مقادیر بزرگتر ساخته می شوند به این طریق که در ساخت آنها از تجهیزات پیشرفته این فناوری مانند میکروسکوپ اتمی و میکروسکوپ تونلی پیمایشی استفاده می شود تا فرایند دستکاری و ایجاد پدیده ها و خصوصیات جدید در اشیاء نانویی ظهور یابند.
امروزه فناوری نانو در ساخت پلیمرهایی با ساختار مولکولی، طراحی تراشه های کامپیوتری کاربرد دارد. همچنین از این فناوری در ساخت مواد آرایشی، انواع پوشش ها و روکش های محافظتی و لباسهای مقاوم نیز استفاده می شود.



تاريخ : پنج شنبه 8 شهريور 1391برچسب:, | 6:48 بعد از ظهر | نویسنده : سیدمحمد موسوی |

 

مقدمه
الف ـ چرا به محاسبه نيازمنديم؟
علاقة مردم به محاسبات طولاني و خسته‌كننده، از ديرباز وجود داشته است. اما اين محاسبات که اغلب با شيوه‌هاي دستي صورت مي‌گرفت، به محض برخورد به اولين پيچيدگي‌ها به بن‌بست مي‌خورد و بي‌حاصل مي‌ماند. با وجود اين، کساني هم بودند که از همين پيچدگي‌ها لذت مي‌بردند و براي رفع آنها کوشش مي‌کردند.
در نيمة دومِ قرن بيستم، کامپيوتر (ماشين حسابگر) اختراع شد و محاسبات پيچيده و بسيار مفصل به اموري عادي و روزمره بدل گرديدند.
در اين مقاله نمي‌خواهيم تاريخچة محاسبات را بازگو کنيم، بلكه قصد ما تأکيد بر اين نکته است که دنياي امروز، پيشرفتِ پرشتاب خود را به دقت، و بويژه دقت در محاسبات پيچيده و مفصل، مديون است.
هر کدام از ما در طول روز بارها و بارها، آگاه و ناخودآگاه، با خود محاسبه مي‌کنيم:
الان ساعت چند است؟ چقدر پول همراهمان است و با اين پول چقدر مي‌شود خريد کرد؟ اگر اين کار را بکنيم، چه نتيجه‌اي خواهد داشت...
محاسبات ديگري هم هستند که با تکية صِرف به توان ذهني نتيجه نمي‌دهند. انجام اين‌قبيل محاسبات نيازمند مقداري سواد و کاغذ و قلم است. محاسبات پيچيده‌تر به ابزاري پيچيده‌تر نياز دارند. احتمالاً هيچ‌كس نمي‌تواند فقط با استفاده از كاغذ و قلم صد عدد فيثاغورثي غير يكسان توليد کند. 3، 4، 5 يک دسته از آنهاست، بقيه را شما بگوييد!
موضوع به اينجا ختم نمي‌شود؛ كلّ زندگي بشر تحت‌الشّعاع محاسبات مختلف قرار گرفته است. كسي كه مي‌خواهد يک چهارپايه بسازد، بايد لااقل جمع و تفريق بلد باشد. كسي هم كه مي‌خواهد هواپيماي جت بسازد، بايد صدها معادله را حساب كند تا به نتيجة مطلوب برسد. خلاصه اينکه هر كه طاووس خواهد، جور هندِستان كشد!
امروزه دانشمندان با داشتن اطّلاعات آزمايشگاهي و تحليل محاسباتي آنها، در پي حلّ مسائلي بسيار مهم و در عين حال عادي هستند. مثلاً اينکه چگونه مغز تصاوير ارسالي از عصب بينايي را تحليل مي‌كند؟ چطور اين تصاوير ثبت مي‌شود به طوري كه اگر يك بار ديگر آن را ببينيم يادمان مي‌آيد كه آن را قبلاً ديده‌ايم؟ (جالب است بدانيد که «سازمان فضانوردي آمريكا» (NASA) احتمال پاسخگويي و به كارگيري اين تكنيك را سال‌هاي 2030 ميلادي به بعد اعلام كرده است. (منبع: http://www.ipt.arc.nasa.gov)
حلّ چنين مسائلي در علوم، از طرفي نيازمند استفاده از فنون محاسباتي پيشرفته و از سوي ديگر همكاريِ تنگاتنگ دانشمندان رشته‌هاي مختلف است. به همين علت، انقلاب‌هاي علمي آينده در بستر فعاليت‌ها و كشفيات بين‌رشته‌اي در علوم اتفاق مي‌افتند. نانوفناوري از جمله مهمترين و اصلي‌ترين انقلاب‌هاي علمي و فناورانة آينده است و در اين ميان نانوفناوري محاسباتي در پيشبرد و اثبات نظريه‌ها و فرضيه‌هاي مربوط به علوم مقياس نانو (يعني حدود ميليونيم متر) نقشي بي‌بديل بازي مي‌کند.
در اينجا سعي مي‌كنيم گوشه‌اي از مقدمات دستيابي به محاسبات پيشرفته را بازگو كنيم.

ب ـ دربارة شبيه سازي
ابتدا مقدماتي از محاسبات كامپيوتريِ اتمي ـ مولكولي يا مشخصاّ « شبيه سازي ديناميك مولكولي» را كه سرآغاز محاسبات پيشرفته‌تر است، ذكر مي‌كنيم. مدل‌سازي ديناميك مولكولي در مقابل روش «مونت كارلو» قرار دارد. در روش ديناميك مولكولي، سعي مي‌شود معادلة قانون دوم نيوتن براي پيدا كردن مسير حركت ذره نسبت به زمان واقعي به دست آيد، ولي در روش دوم سيستم مورد بررسي، همواره در حال تعادل فرض مي‌شود و زمان واقعي مشخص نيست.
در ذيل تمام مباحث، الگوريتم‌وار آمده است. در هر يک از انواع شبيه سازي، چهار موضوع كلي را بايد در نظر بگيريم:

1. بايد بعد از انتخاب موضوع، اطلاعاتي از قوانين فيزيكي حاكم بر مسئله داشت؛ بخصوص قوانين بنيادي فيزيك، شيمي و زيست‌شناسي كه سعي مي‌شود همراه روش‌هاي محاسباتي تا جايي كه لازم است به آنها بپردازيم. از جمله، شناخت انواع نيروهاي موجود در طبيعت و به تبع آنها انرژي‌هاي پتانسيل موجود در طبيعت.
2.
بايد روش‌هاي حلّ عددي معادلات رياضي حاكم بر پديده‌هاي فيزيكي را دانست. امروزه روش‌هاي جديد روز‌به‌روز در حال گسترش‌اند. اين روش‌ها انواع و اقسامي دارند كه با توجه به مسئلة مورد نظر و ميزان دقتي كه مدّنظر است متفاوتند.
3.
بايد با يكي از زبان‌هاي برنامه‌نويسي متناسب با مسئلة مورد نظر آشنا بود؛ از QBASIC گرفته تا ++C و غيره. براي كار ما كه تنها دنبال يادگيري هستيم حتي QBASIC هم كافي است، ولي ما در محيط VISUALBASIC برنامه هايمان را كامپايل مي‌كنيم. نكتة قابل توجه: امروزه نمايشي كردن نتايج محاسبات و شبيه‌سازي‌ها كه به آن VISUALIZATION مي‌گويند، امر مهمي است. در واقع، تهية انيميشن از كار بسيار راه‌گشا و مورد اقبال مردم است. به اين منظور، ما انيميشن‌هاي دوبعدي را در محيط يادشده براي كارهاي خود برمي‌گزينيم.
4.
آشنايي با تحليل داده‌ها و خطاهاي محاسباتي. اين موضوع در سطوح حرفه‌اي شبيه سازي اهميت فراواني دارد.

ج- آنچه يك متخصص شبيه‌سازي انجام مي‌دهد

1. يك پديدة فيزيكي در طبيعت اتفاق افتاده است. رفتار اجزا و كل آن پديده به‌دقت مورد مشاهده قرار مي‌گيرد و ثبت و ضبط مي‌شود. موادي (منظور مولكول‌هايي بزرگ يا كوچك) با اجزاي مختلف، در حضور ديگر همنوعان يا انواع ديگر، چه رفتاري دارند؟
2.
متخصص، يا براي اين پديده‌ها توجيه منطقي دارد يا ندارد. اگر داشته باشد، حتماً راه رسيدن به آن توجيه منطقي (كه مبناي آن يك قانون فيزيكي است)، داراي مقبوليت نسبي است، وگرنه بايد راه‌هاي مختلف را امتحان كرد.
3.
با ارائة يك مدل رياضي ساده، مي‌توان هر دو امكان فوق را بررسي كرد. يعني از يك طرف مهر تأييد بر يافته‌هاي ثبت‌شده زد و از طرف ديگر راه‌هاي جديد پيشنهاد کرد.
اينكه چرا مدل بايد پاية رياضي داشته باشد، به آن علت است كه رياضيات منطق مطلق است و هيچ روند صحيح رياضي به نتيجة غلط منجر نمي‌شود، مگر از ابتدا مدل با سهل‌انگاري طرح شده باشد.
4.
روش‌هاي حلّ عددي كه در كامپيوترها مورد استفاده قرار مي‌گيرند نيز به کار مي‌آيند.
5.
يکي از روش‌هاي معمول شبيه‌سازي متناسب با مدل يا مسئله، كدنويسي مي‌شود، يعني نهايتاً فعاليت شبيه‌ساز به يك كد (برنامة) كامپيوتري تبديل مي‌شود.
6.
و بالاخره شخص سعي خود را در تفسير، مقايسه، نتيجه‌گيري و احياناً تعميم به کار خواهد گرفت. اين تفسير و نتيجه‌گيري بر اساس يك سري اصول مربوط به آمار و محاسبات صورت مي‌گيرد.


شکل1: مدلسازي پلي است ميان نظريه و آزمايش

در بخش بعدي مساله سقوط آزاد را با توجه به قدم ها و نکاتي که گفته شده، حل مي کنيم.



تاريخ : پنج شنبه 4 خرداد 1391برچسب:, | 1:40 بعد از ظهر | نویسنده : سیدمحمد موسوی |
تاريخ : سه شنبه 1 بهمن 1398برچسب:, | 4:50 بعد از ظهر | نویسنده : سیدمحمد موسوی |
تاريخ : یک شنبه 26 آذر 1398برچسب:نکات فصا ششم زیست شناسی, | 7:25 بعد از ظهر | نویسنده : سیدمحمد موسوی |
تاريخ : یک شنبه 19 فروردين 1391برچسب:, | 4:33 بعد از ظهر | نویسنده : سیدمحمد موسوی |

 

1. Is there a slice banana on the plate? Yes, ………………… a slice of it on the plate.

a. I see                b. it is           c. there is              d. there are

2. When the monkey does the puzzle right, the man gives her a reward. "right" is the opposite of …………………… .

a. true           b. wrong           c. proper                   d. ring

3. This puzzle is too hard for me. "too" means ………………… .

a. also           b. little          c. very                   d. many

4. if you keep on trying, you will soon learn how to do it. "keep on" means …………… .

a. continue         b. hold           c. like                        d. agree

5. We can't bake a cake because we've run out of sugar. "run out" means …………… .

a. sell           b. buy            c. finish                  d. eat

6. May I borrow one of your books? "borrow" is opposite of …………………… .

a. buy           b. sell          c. learn               d. lend

7. She is talking the clock apart. "take apart" means the opposite of ………………… .

a. put together  b. take care of  c. make up      d. turn out

8. The lab is a place w…e…e they study animals.

a. e, n          b. o, m            c. h, r               d. h, n

9. They study animals to ………………… how they learn.

a. turn on      b. find out       c. teach            d. show

10. "She had to take the puzzle apart." The sentence means: She ……… take it apart.

a. could          b. would         c. should             d. might

11. "Each time she did the puzzle right, the man gave her a slice of banana."

 The sentence means that the monkey …………… did the puzzle right.

a. always       b. never          c. usually          d. sometimes

12. She kept on until she had returned all the bananas. "return" means …………… .

a. come back  b. give back         c. run out           d. run into

13. "Monkeys do puzzles for the fun of it." The sentence means: Monkeys do puzzles because doing puzzles are ……………… for them.

a. important       b. interesting      c. easy              d. hard

14. Washoe soon learned how to take it apart because she was ………………… .

a. clever          b. stupid         c. angry               d. wild

15. He had said his prayer before he ………………… to bed.

a. goes             b. is going        c. had gone         d. went

16.He was upset because he …………………… his money.

a. found          b. had found   c. lost               d. had lost

17. She had cleaned the rooms ………………… before they arrived.

a. careful       b. carefully        c. careless       d. carelessness

18. Ahmad played ping pong very well because he had ………………… it for many years.

a. seen          b. watched       c. practiced         d. not done

19. Mary didn't go their party because the hadn't ………………… her.

a. written       b. telephoned     c. seen              d. invited

20. Would you mind …………………… me with my homework?

a. to help       b. helping        c. help               d. helped

21. Would you let me ………………… at your copy of the book?

a. looking        b. look          c. to look                d. looks

22. I am opening the window because it is …………………… .

a. pretty           b. cold             c. raining               d. warm

23. Which of the following words have the /u:/ sound?

a. who – few    b. excuse – beauty  c. rule – Jun d. view – new

24. Don't you want to give back the money you ………………… from me?

a. lent           b. borrowed    c. made              d. returned

25. Before he could impart the secret, his breath failed him and he ………………… .

a. went out        b. died           c. spoke                     d. played

26. They turned up the soil of the whole estate. "estate" means …………………… .

a. cloud          b. field             c. stone                 d. water

27. "My sons," he said, "a great treasure lies hidden in the estate." "treasure" means ……………………… .

a. shirts and dresses b. dishes and plates    c. gold and silver   d. books and papers

28. "An old farmer had three sons who spent their time doing nothing." We understand from the sentence that …………………… .

a. the farmer worked hard       c. the three sons worked hard

b. the three sons didn't do anything    d. the farmer didn't do anything

29. I am about to tell you. "am about" means ……………… .

a. like       b. decide              c. want               d. forget

30. Immediately after this. The sons set to work upon the neglected field. "neglected" means …………………… .

a. bought             b. sold    c. watered            d. forgotten



تاريخ : یک شنبه 24 فروردين 1391برچسب:, | 1:50 بعد از ظهر | نویسنده : سیدمحمد موسوی |
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد